Monday, March 28, 2011

Mengapa Kita Lambat Bertemu Jodoh?


Kekadang aku terpikir nape ek ade kwn2 aku yg dh kawen, dh ade anak pown ade...
umur dorg same je mcm aku...sweet 21..(*muda trang tang tang)hihi
aku rse perangai dorg dgn aku same jgk like gedixs2, mcm bdak2, jenjalan, gossip2
senang cite, still muda & nk enjoy2 
nk kate xde sper2 ngorat, oh..sudah tentu tidak..korg pn mst ade mat2 bunga mengorat...kan? kan?
but.....npe ek dorg yg kawen dlu...very da kompius...
ye...aku tau..smua 2 jdoh msing2..but bezanya cepat atau lmbat jdoh kita..


adakah sbb dorg dh xtahan sgt nk kawen? (yg ni kne cpt2) kihkih

adakah sbb dorg dh bsedia pikul tggungjawab? 

adakah xnak tggu lame2 coz takot dikebas org? jgn tggu lama2,nnt lama2..lala..sila smbung sndiri 

adakah dorg nk baby cpt2 sbb geram tgok bdk2 comel? (yeke?)

adakah sbb nk sentiasa feeling2 manja? mkn suap2, tdo same2, mandi same2 (*oh! phm2 la ek)

adakah sbb jnji sehidup semati? u jump, i jump *dh mula merepek

adakah? adakah? adakah? haish!!

bila ditimbang. dikaji, diselidik, direnung2kan, diamalkan....diamalkan???? gile ke ape. *gila
bru lah fhm npe jdoh ssorg lmbt atau cepat...
oh! terkesima sbentar ye....terasa diriku begitu kerdil *ape kne mngena ni?
marilah same2 kite bace dan fahami mgapa tuhan jdikan sesuatu itu ada sbb musabab



    Usaha Belum Sempurna
    Usaha sudah dibuat tapi usaha yang sesuai dengan matlamat yang hendak dicapai itu tidak dilakukan. Usaha
    masih belum betul, masih belum sempurna. 
   *mksudnya, dia sudah berusaha tp dia cpt ptus asa..usaha sekerat jln je...mmg tuhan dh tentukn jdoh kita tp nk dpt 
    jdoh pn kne usaha jgk..bkn dtg bgolek dpn mata mcm 2 je...
   Belum Benar-benar Bersedia
   Pasangan sudah ada tetapi orang yang hendak mencari jodoh itu belum benar-benar bersedia. Orang yang bersedia 
   adalah orang yang benar-benar merasakan dirinya macam nak jadi suami, macam jadi jadi isteri.
   *pendek kata dh sggup pikul tggungjwb, nk mbesarkan anak, nk jd ketua keluarga..dh bsedia mental,fzikal,jiwa,niat..
   Tiada Daya Penarik
   Diri kita macam magnet yang boleh menarik bakal pasangan kita atau sesiapa pun untuk sayang pada kita. Daya 
   tarikan ini berpusat di hati.
   *kne cuci hati dlu..bla hati kita bersih, senang menarik org yg sesuai dgn kita utk mudah dtg..
    Kalau kita benci pada orang, takut-takut orang yang patut sayang pada kita masih tertahan untuk meminang. Jadi cuba
    maafkan semua orang. Mudah-mudahan dengan sebab memaafkan semua orang, orang yang bakal jadi tunang
    akan datang meminang.
   Doa Tidak Makbul
   Kita doa utk dapatkan jodoh. Allah berfirman: “Mintalah kepada-Ku nescaya Aku
   perkenankan…” 
    Persoalannya, npe still  xbertemu jodoh? Salah satu punca doa tidak makbul ialah hati masih kotor, rezeki masih
    belum berkat, zakat masih belum sempurna dan sebagainya. Hati yang masih kotor bermakna masih benci atau sakit
    hati pada orang.
   *so, sblum tdo kita maafkan je la kesalahan org lain..anggp la smua org xperfect..yg lps biar lps..
   ♫ buang yg keruh ambil yg jernih baru teguh..lalala

   Restu Ibu Bapa Tak Spenuhnya
   Jodoh tak sampai juga mungkin sebab restu org tua kita xspenuhnya. Parents still rasa xbpe sedap nk lepaskan anak
   dia. Tanya mak kita ‘Mak btul2 redha x sya nk kwen? Ada mak yang anak sulungnya berat nk lepaskan, ape lg anak   
   bongsu.. (sye anak ke empat..fuh!!..mntk2 la mak xrse berat nk lepas..hehehe)
   Faktor Metafizikal
   Kadang-kadang tak bertemu jodoh juga sebabkan ada faktor-faktor metafizikal yang susah dijelaskan.
  *sbg contoh kene sihir, guna2 dan sewaktu dengannya...jdi, cari la jln utk benteng diri kita dri sihir2 ni seperti bykkan
   bca al-quran, solat..atau spe2 yg kne sihir 2, pulihkan diri dgn cara2 yg munasabah dan mengikut syariat Islam..

kesimpulannye...skrg kite dh tau npe jdoh ssorg lmbt atau cepat
ape2pn Allah jugak yg lbih Mengetahui...
aku doakan korg2 smua dpt pasangan yg sesuai dgn korg, yg bertanggungjwb dan syg korg
biar xde rupa (xencem, xcntik, itam ke pendek ke, buncit ke) yg penting hati.
bak kate ssorg yg penah bg nsihat kt aku

"Nk pesan, esok2 ni nk kawen cari yg baik..BIAQ SAKIT MATA (sbb xhensem/xcntik) sikit dgn org yg kita syg xpa....asalkan kita TAK SAKIT HATI...lg 1..kita ni org pompuan...jgn dok gatai2 p sua (huluq) tutttttt kt org laki..hat 2 mmg XDAK PSAL CARI PASAL"
fikir2kan dan selamat beramal ye.....

Jangka Masa Pendek

my dream...hopefully..InsyaAllah...
utk kwn2 aku...smoga korg bhgia..hihi

Jangka Masa Panjang

aku coming soon...oh..so sweet...InsyaAllah...
wahh...sudah ramai anak2 kwn aku...hihihi...


Kita hanya merancang..tuhan yg menentukan.. ^_^









14 comments:

  1. amboi udah mahu kahwin yer?? mcm mana nak wat blog lelawa ek?

    ReplyDelete
  2. hehe..lmbt lg nk kwen...blajar dlu..
    xbpe reti psal background ni..tp try n error...
    hehe

    ReplyDelete
  3. wah..thniah cik siha..slah satu langkah untuk mnjadi motivator yg brtauliah..huhuuh

    ReplyDelete
  4. amboi amek ayat mak aku nampak....haha moto hidup aku dalm mencari jodoh 2....bia sakit mata jgn sakit hati...huhu...

    gub job...anda adlah pakar khidmat nasihat perkahwinan...mau join sher patner...huhu

    ReplyDelete
  5. cik red sizzling, hehehe..mna ada la..suke suki je ni..hihi

    ReplyDelete
  6. amboi2 siah..tau la da btemu jodoh pown....aku ja x ketemu jodoh lg...smp kapan kah aku harus begini...ehem ehem =(

    ReplyDelete
  7. cik anon kene bsabar byk2..yg dlu jdikan pengajaran..yg skrg kne lbh bhati2..klu kite sabar, mgkin kite akn dpt yg lbh baik...
    word for u: mgkin Allah temukan kita dgn org yg salah sblum Dia temukan kita dgn org yg betul..^_^

    ReplyDelete
  8. btul ayat che r 2..aku sokong!! hidup che r....mcm xda kna mgena pulak kn...apa2 pn aku xksh....jnj aku dpt yg de bez dr suma aspek..hihihi

    ReplyDelete
  9. i loike ur words..mugkin ALLAH temukan kite dgn org yg slah sblm Dia temukan kita dgn org yg btl..

    ReplyDelete
  10. MENGAPAAA? MENGAAAPPAAAAAA...........???!!!

    ReplyDelete
  11. inuya: sila bca sbb2 (wrna purple)
    if dlm smua2 tu xdak, sye rsa awk ade mslh lain..hehe

    ReplyDelete